دکتر عزتاللـه کردمیرزا، روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز درباره پیامدهای منفی این وسیله ارتباطی میگوید: «وقتی گوشیهای تلفن همراه به مرور پیشرفتهتر میشوند افراد احتیاج کمتری به برقراری ارتباط پیدا میکنند.
آنها با یک پیامک نیاز ارتباطی را کمتر کرده و ارتباط بین فردی و انسانی را به حداقل میرسانند و در نتیجه یک آسیب نو ظهور تغییر فرهنگ، عاطفه و احساس افراد را تهدید میکند.
بعضی افراد هم با نداشتن تلفن همراه احساس خلأ میکنند. ناگوارتر اینکه در برخی فرهنگها تعداد سیمکارتهای فروخته شده را شاخص توسعه یافتگی آن جامعه میدانند
غافل از اینکه با این روند شاخص آسیبزایی جامعه مثل انحرافات کودکان و نوجوانان و تصادفات رانندگی و... نیز بالاتر میرود و در نتیجه تهدیدی جدی برای جامعه محسوب میشود.
در هر حال با دانش به پیامدهای منفی فرهنگی و اجتماعی این وسیله ارتباطی دکتر شریفی یزدی تنها راه رهایی از این پیامدها را آموزش صحیح میداند و میگوید: «نظام آموزشی و رسانهها موظفند آموزشهایی را به افراد داده و خانوادهها را در طریقه استفاده فرزندانشان از این وسیله راهنمایی کنند.
اینکه چقدر آنها را در استفاده از تلفن همراه آزاد گذاشته و در برابر استفاده نامناسب از این وسیله چه برخوردی را به کار گیرند؟!
یکی از آموزشهایی که لازم است به افراد داده شود روش استفاده از تلفن همراه در مکانهای عمومی است.
دو دانشمند انگلیسی در سال 1999 یک تحقیق میدانی درباره استفاده از تلفن همراه به عمل آوردند و به این نتیجه رسیدند که عمده تماسهای افراد در خیابانها و مکانهای عمومی شکل میگیرد
و افراد در این مکانها به طور ناخودآگاه تمایل دارند با صدای بلندتری صحبت کنند و آنها از بودن گوشی تلفن همراهشان احساس امنیت خاطر بیشتری میکنند.
خوشبختانه با گذشت چند سال از ورود این تکنولوژی به کشور ما فرهنگ استفاده از آن در خیابانها و مکانهای عمومی تغییر کرده و افراد در مکانهای سربسته و شلوغ سعی میکنند کمتر از این وسیله استفاده کرده و یا با صدای آرام با آن صحبت کنند.
با این وجود هنوز زمینههای فرهنگسازی، تحقیقی و آموزشی پیرامون استفاده از تلفن همراه ادامه دارد. یکی از این زمینهها استفاده از زنگ تلفن همراه در مکانهای مختلف است.
شخصیت روانی افراد و زنگ تلفن همراه
به طور کلی شخصیت روانی افراد تحت تأثیر عوامل متفاوتی قرار میگیرد، یکی از این عوامل ورود تکنولوژی به زندگی آنها است. بنابراین روانشناسان و جامعهشناسان نیز از این پدیده نوظهور اجتماعی به آسانی گذر نکرده و تحقیقات چندی را به عمل آوردند.
دکتر کردمیرزا در این باره میگوید: «در روانشناسی
5 عامل بزرگ شخصیت مطرح است که براساس آن افراد به پذیرای تجربه، انعطافپذیر، برونگرا، درونگرا یا در خودمانده و سازگار و یا توافق جو تقسیم میشوند.
با این تعریف و دستهبندی افرادی که از تکنولوژیهای نو استفاده میکنند افرادی هستند که پذیرای تجربهاند، انعطافپذیر، برونگرا و سازگارند و آن دسته از افرادی که از تکنولوژیهای نو استقبال نمیکنند
افرادی هستند که انعطافپذیریشان در سطح پائینتری قرار دارد و پذیرای تجربههای جدید نبوده و افرادی در خود ماندهاند.
محسن ایمانی، روانشناس نیز در این باره میگوید: «افراد براساس شغل، جنسیت، موقعیت اجتماعی و... استفادههای متفاوتی از گوشی تلفن همراه دارند
و نسبت نیازشان به این تکنولوژی هم متغیر است. ولی به طور کلی گفته شده است که برخی شخصیتها مثل شخصیتهای خجالتی سعی میکنند از طریق تلفن همراه با دیگران ارتباط برقرار کنند.
همچنین بین شخصیت افراد و انتخاب زنگ تلفن همراهشان رابطه مستقیم برقرار است. به طور مثال فردی که شخصیت آرامی دارد از زنگهای با ریتم آرام استفاده میکند و شخصیتهای رؤیایی به سراغ زنگهایی میروند که ریتم ملایمی داشته و آنها را در رؤیاهایشان غرق میکند.
بنابراین انتخاب برخی زنگها دلیل عاطفی داشته و فرد با شنیدن آن آهنگ خاطراتی برایش تداعی میشود و افراد هیجانی از آهنگهایی با ریتم تند استفاده میکنند. از این رو هر فرد براساس روحیات و تمایلاتش از زنگهایی خاص استفاده میکند.
تعدادی از دانشمندان تحقیقی در این زمینه به عمل آوردند. آنها قبل از بررسی استفاده افراد از گوشی تلفن همراه از آنان خواستند تا پرسشنامه شخصیت را پر کنند.
سپس ریتمهای آهنگ تلفن همراه را به چند دسته زنگهای ضربهای، خاموش (سایلنت)، آرام و با هارمونی بالا، بلند و با ریتم تند آهنگهای معروف دستهبندی کردند. آنها در نتایج تحقیق خود دریافتند افرادی که از زنگهای ضربهای و غیرمنتظره استفاده میکنند
مثل صدای بوق یک کامیون یا صدای حیوانات و... معمولاً شخصیتهای غیرقابل پیشبینی دارند و نیازمند جلب توجه عامه مردم هستند. گفته میشود این افراد غالباً بلوغ فکریشان در سالهای بالاتر عمر آنها رخ میدهد. البته برخی افراد نیز به طور غیرمنتظرهای صدای یک کودک یا یکی از اعضای خانواده خود را روی زنگ تلفن همراهشان قرار میدهند
که این موضوع نیز نشانگر وسواس فکری آنها است. افرادی که سعی میکنند در موقعیتهای مختلف از صدای خاموش یا در اصطلاح تکنولوژیک آن، «سایلنت» استفاده کنند شخصیتهایی محتاط داشته که بیشتر جویای امنیت هستند و صدای ناگهانی و تکاندهنده تلفن همراه آنها را بیقرار و مضطرب میکند.
همچنین کسانی که از آهنگهایی با ریتم آرام و نتهای با هارمونی بالا استفاده میکنند
معمولاً خواهان زندگی آرام و بیدغدغه بوده و درونگرا هستند و بیشتر از هر چیز جویای آرامشاند. البته توصیه غالب روانشناسان اجتماعی و جامعهشناسان بر این است که افراد از این زنگها استفاده کنند. زنگهای معمولی که در موقعیت و مشاغل متعدد، مناسب است.
خصوصاً افرادی که به طور مداوم با اقشار متفاوت جامعه در ارتباط هستند این زنگ میتواند بهترین انتخاب برای آنان باشد. انتخاب آهنگهای معروف ویژه کسانی است که سلیقههای فردی خاصی دارند. خصوصاً کسانی که از موسیقیهای خاص استفاده میکنند این ویژگی در آنها بارزتر است
و معمولاً گفته میشود این افراد تفکرات اندیشمندانهای درباره استفاده از گوشی تلفن همراه دارند. البته افرادی نیز هستند که از موسیقیهای قدیمی برای زنگ موبایل خود استفاده میکنند که در این صورت گفته میشود آنها افرادی هستند که خاطرات قدیمیشان را بیشتر دوست داشته و روحیه باستانی دارند.
با این تفاسیر با گسترش تکنولوژی بررسیهای جامعهشناختی و انسانشناسی نیز ادامه دارد و به نظر میرسد برای فرهنگسازی ورود تکنولوژی جدید به جامعه ابتدا میبایست تحقیقات و پژوهشهای جامعهشناختی و روانشناسی متناسب با فرهنگ شکل گیرد.
نظرات شما عزیزان:
|